IK HEB KNIEPIJN

msc kniepijn zwUw kniepijn kan diverse oorzaken hebben. Voorbeelden van kniepijn die allemaal een aparte behandelwijze nodig hebben en waarvoor u bij ons in de praktijk terecht kunt:

• knie slijtage (gonartrose)
  • patello femoraal syndroom (PFS)
  • revalidatie na een knie operatie (knieprothese, voorste kruisband operatie (VKB), meniscus operatie)

Knie slijtage
Bij toenemende leeftijd is er meer kans op kniepijn die samenhangt met slijtage. Er ontstaat dan vaak opstartpijn en pijn na (over)belasten. Regelmatig doemt dan het denken aan een vervangende knie operatie op.
Dit is lang niet altijd nodig. Fysiotherapie kan de pijn vaak verlichten of verhelpen.

msc KNAPOnze praktijk nam deel aan het innovatieve KNAP beweegprogramma (KNAP). In dit twaalf weken durend programma wordt kniegeralateerde bewegingsvaardigheid en belastbaarheid getraind. In het verleden werd aangenomen dat bewegen artrose zou verergeren. KNAP heeft juist aangetoond dat bewegen zorgt voor afname van pijn en meer vitaliteit.

Onze fysiotherapeuten passen dit KNAP beweegprogramma met succes toe met als doel een operatie uit te stellen of zelfs te voorkomen.

Patello femoraal syndroom

Patella is het medische woord voor knieschijf. Het femur is het dijbeen. PFS zijn klachten rond de knieschijf bij traplopen, springen, sprinten, fietsen, hurken of lang met gebogen knieen zitten. PFS wordt veroorzaakt door irritatie van de weefsels rond de knieschijf.

Door verkeerde oefeningen kunnen de klachten toenemen, terwijl voor herstel de juiste beweging noodzakelijk is. De kwaliteit van de beenspieren is meestal afgenomen, omdat het been vaak al geruime tijd wordt ontzien. Daarom is spiertraining en het opvoeren van de belastbaarheid de eerste vereiste.
Onder deskundige begeleiding van onze fysiotherapeut krijgt u een gericht oefenprogramma, zodat u sneller herstelt en beter kunt functioneren.

Revalidatie na een knie operatie
:

• prothese: U heeft een 'nieuwe knie' operatie ondergaan. Meestal verwijst de orthopedisch chirurg u hierna naar de fysiotherapeut voor een revalidatie programma.
  • voorste kruisband operatie (VKB): Hiervoor hebben wij een VKB programma ontwikkeld.
  • meniscus operatie: Hiervoor hebben wij een meniscus trainingsprogramma ontwikkeld.

Als u na een operatie bij ons komt revalideren, krijgt u een individueel oefenprogramma. U traint bij ons in de oefenzaal, krijgt huiswerkoefeningen en uw oefenprogramma wordt van week tot week op maat toegepast. U kunt sneller herstellen en beter functioneren.
U kunt met kniepijn terecht bij Niels Schouten, Bas de Vos, Jeanine van der Grijn, Robin Dekker, Erwin Bol en Roel Wingbermühle en Vincent Lissenburg.

Fysiotherapie MSC NielsFysiotherapie MSC BasFysiotherapie MSC JeanineFysiotherapie MSC. Robin Dekker jpgFysiotherapie MSC ErwinFysiotherapie MSC RoelFysiotherapie MSC Vincent